30 July 2005 at 12:56 posted by Bart Van Belle 4 Comments

There's an article about Tom in Zomergasten in Gazet Van Antwerpen today.

  • He was contacted at the end of may by VPRO
  • They told him it was him or cardinal Danneels. Tom convinced VPRO to take him.
  • Tom is not a tv-watcher. He's only watched at night, unless he has drunk to much or has love sorrow.
  • He's a big fan of Zomergasten.
  • Picking the fragments was not so though. He could have filled 10 programs.
  • The thoughest part is now: the fragments are chosen and sometimes he thinks he had beter chosen something else
  • It'll be hard for him to make it to Amsterdam tomorrow. Tonight he has to dj on two places.

Eind mei werd ik voor het eerst gecontacteerd door de redactie van Zomergasten", vertelt Tom Barman. "Wat later kreeg ik bezoek van eindredacteur Peter van Ingen en redactrice Katja Geelhoed. Ze vertelden me dat kardinaal Danneels ook gepolst was. Toen heb ik die mensen toch proberen duidelijk te maken dat ik een betere kandidaat was. Ik geef dat ook eerlijk toe: ik wilde
maar al te graag."
"Ik ben geen echte tv-kijker. Ik kijk alleen maar 's nachts, tenzij ik een kater heb of liefdesverdriet. Toch ben ik al jaren fan van Zomergasten. Ik denk niet dat ik ooit één aflevering volledig heb gezien maar ik herinner me fragmenten uit avonden van Freek de Jonge met Arnon Grunberg en met Anton Corbijn. Een heel straffe aflevering was Adriaan van Dis die Sonja Barend interviewde. Zij had een fragment gekozen waarin Van Dis blunderde. Prachtig moment was dat."
"Het moeilijkste voor mij was niet het kiezen van de fragmenten. Hoewel, ik had gemakkelijk tien afleveringen van Zomergasten kunnen vullen. Nee, het moeilijkste moment is nu. Mijn keuze ligt vast, de fragmenten zijn gekozen. Maar bijna elke dag denk ik: 'Had ik misschien niet beter dat of
dat gekozen...'. Enfin, niets meer aan te doen. Zondagavond ziet iedereen wel wat het geworden is. Nee, ik vertel je niet wat je allemaal te zien zal krijgen. Bij de VPRO vragen ze me om van te voren niet te veel te verklappen."
"Of er een rode draad inzit? Ik weet het niet, dat moet Connie Palmen maar ontdekken. Het is trouwens de redactie die de volgorde van de fragmenten kiest. Hoe het programma precies verloopt, weet ik dus ook niet. Aanvankelijk vond de redactie mijn fragmenten te lang en wilden ze alles inkorten maar ik heb voet bij stuk gehouden. Sommige stukken duren negen à tien minuten."
Tom Barman sluit de avond af met Bad Timing. Een film uit 1980 van de Britse regisseur Nicholas Roeg. "Ik heb die film twintig jaar geleden voor het eerst gezien en een half jaar geleden viel ik er toevallig middenin bij het zappen. Ik zat toen ook in de situatie waar het in die film overgaat. Het is een bijzondere film met onder meer Art Gartfunkel als acteur en muziek van Tom Waits. Heel toevallig staat op de nieuwe dEUS-cd die begin september uitkomt een nummer dat Bad Timing
heet."

Indonesisch gaan eten
"Zondagavond word ik rond 18 uur in Amsterdam verwacht. Ik zal niet veel geslapen hebben, want zaterdagavond moet ik op twee plaatsen gaan d.j.'en. Van de VPRO mocht ik kiezen wat we eten voor de uitzending. Ik koos voor Indonesisch, dat is meestal wel lekker in Nederland. Daarna gaan we de studio in voor de live-opname. Ik ben gezond nerveus, want hoe zal het gesprek verlopen? Na het programma is er nog tijd voor een drink. Het wordt een prachtige dag zondag."



4 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    "Na het programma is er nog tijd voor een drink"

    Hahaha, tijdens het programma anders ook wel...

  2. Tom heeft het goed gedaan in ZG... één van de betere uitzendingen van dit doorgaans schitterende programma. Leuk om Marvin nog eens in Oostende te zien dwalen. Jammer wel dat Tom alsnog die goal van Grun niet heeft getoond :-)

  3. Floris says:

    Het was een heerlijke uitzending. Zenuwachtig maar waarachtig deed Tom Barman zijn verhaal en wil ik meteen zo snel mogelijk naar een Deus concert.

  4. Anonymous says:

    Ikzelf dus voor het eerst een hele uitzending en zelfs de film uitgekeken... - ok op plas- en versnaperpauzes na dan mor allez - merci. Goeien avond gehad. Toch maar weer in love op Barman worden dan? Met het risico op een nukkige lover maar ach... guess it's worth it. Grtz van landgenoot en AWTWB - lover.